IV. Murad’ın vesayet altında bulunmasının sebepleri şunlar olabilir:
-
IV. Murad, tahta çıktığında henüz 11 yaşında bir çocuktu ve devlet yönetiminde tecrübesizdi.
-
IV. Murad’ın saltanatının ilk yıllarında devletin iç ve dış sorunları çok fazlaydı. Abaza Paşa İsyanı, Bağdat’ın geri alınması, İran ve Avusturya ile savaşlar gibi meselelerle uğraşmak gerekiyordu.
-
IV. Murad’ın annesi Kösem Sultan, devlet işlerine karışan ve nüfuzlu bir kadındı. Oğlunun eğitimine ve yetişmesine önem verdi. Sadrazamların ve vezirlerin atamasında etkili oldu.
-
IV. Murad, saltanatının ilk 9 yılı boyunca saraydan dışarı çıkmadı ve devlet işlerini annesi ve sadrazamları aracılığıyla yürüttü. Bu durum, onun vesayet altında olduğu izlenimi yarattı.