Müsadere sistemi, Osmanlı İmparatorluğu’nda devletin haksız kazanç sağlayan kişilerin mallarına, zenginliklerine istediği zaman el koyma işlemidir. Müsadere sisteminin temel amaçları şunlardır:
-
Devlet malını zimmetine geçirenlerle mücadele etmek ve devlet hazinesini güçlendirmek.
-
Önemli mevkilere yükselenlerin dürüst davranmalarını sağlamak ve varislerine bir şey bırakamayacaklarını düşündürmek.
-
Merkezi otoriteyi güçlendirmek ve taşra yöneticilerini denetlemek.
-
Hırsızlık, rüşvet, isyan gibi suçlara caydırıcı bir ceza olmak.
Müsadere sistemi ilk defa 1453 yılında Çandarlı ailesinin malları müsadere edilmiştir. 17. yüzyıldan itibaren ölen veya idam edilen yüksek dereceli memurların da mallarına el konulmaya başlanmıştır. II. Mahmut müsaderenin ancak kamu malı olduğu mahkeme kararıyla saptanan servetlere uygulanması kuralını getirmiştir. 1839 yılında Tanzimat’ın ilanından sonra müsadere bütünüyle kaldırılmıştır