onlineodev.com`u daha etkin ve verimli kullabilmeniz için, yandex.com.tr, bing.com, yahoo.com gibi arama motorlarını kullanmanızı tavsiye etmektedir.
199 kez görüntülendi
Temel Dini Bilgiler kategorisinde
tarafından yeniden kategorilendirildi

1 cevap

0 beğenilme 0 beğenilmeme

tarafından seçilmiş
 
En İyi Cevap

2. Ünitemizi Değerlendirelim

A. Aşağıdaki açık uçlu sorulan cevaplayınız.

1. İslam ekonomisinin ahlaki temelleri nelerdir? Kısaca açıklayınız.
Cevap:

İslam ekonomisinin ahlaki temelleri, İslam’ın genel ahlaki prensiplerine dayanır. İşte bazıları: Devamı...

2. Helal kazanca önem vermenin birey ve toplum huzuru açısından yararları nelerdir? Belirtiniz.
Cevap
:

Helal kazanca önem vermenin birey ve toplum huzuru açısından birçok yararı bulunmaktadır: Devamı..

3. İnfak kültürünün birey ve topluma ne gibi katkıları vardır? Örnek vererek açıklayınız.
Cevap
:

İnfak kültürü, bireylerin ve toplumların gelişimine birçok yönden katkı sağlar. İşte bazı örnekler: Devamı..

4. “Kim darda kalmış (borçlu) bir kimseye zaman tanırsa veya alacağını bağışlarsa, Allah onu kendi gölgesinde gölgelendirir.” (Müslim, Zühd, 74.) hadisinde verilmek istenen mesaj nedir? Açıklayınız.
Cevap
:

Bu hadiste verilmek istenen mesaj, borçlu bir kişiye yardım etmenin veya onun borcunu bağışlamanın önemini vurgulamaktır. Bu tür eylemler, kişinin Allah’ın gölgesinde korunacağına işaret eder. Bu, Allah’ın merhametini ve adaletini simgeler. Ayrıca, bu tür eylemler, toplumda dayanışmayı ve karşılıklı yardımlaşmayı teşvik eder. Bu, İslam’ın ekonomik ahlaki prensiplerinden biridir.
5. Bir işveren ve işçinin kazançlarının helal olabilmesi için hangi hususlara dikkat etmeleri gerekir? Yazınız.

Cevap:

Bir işveren ve işçinin kazançlarının helal olabilmesi için dikkat etmeleri gereken bazı önemli hususlar vardır: Devamı..

6. Kul hakkı niçin önemlidir? Açıklayınız.

Cevap:

Kul hakkı, İslam’ın üzerinde hassasiyetle durduğu temel kavramlardan biridir. İslam, bütün canlılara ait hakları ayrıntılı bir şekilde tespit ve tarif edip sınırlarını belirledikten sonra her bir hak sahibine hakkının verilmesini emretmiş; hak ihlali anlamına gelecek her türlü davranışı da yasaklamıştır. Devamı.. 

B. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.

1. Aşağıdakilerden hangisi kul hakkı ihlaline örnek olarak gösterilemez?
A) Karaborsacılık yapmak
B) Karz-ı hasende bulunmak
C) Hileli satış yapmak
D) İşçinin hakkını tam olarak vermemek
E) Rüşvet almak
CevapB

2. Yukarıdaki eşleştirmelerden hangisi / hangileri yanlıştır?
A) l-ll B) ll-IV C) lll-IV D) Yalnız I E) ll-lll
CevapD

3. Dinimizde, borçlu olana kolaylık gösterilmesi tavsiye edilmiştir. Borçlu gerçekten bir zorluk içindeyse ödemesi ertelenebilir. Bu gibi durumlarda borcun tamamen bağışlanması da tavsiye edilmiştir. Bir ayette: “Eğer borçlu darlık içindeyse ona eli genişleyinceye kadar mühlet verin. Eğer bilirseniz, (borcu) sadaka olarak bağışlamanız, sizin için daha hayırlıdır.” (Bakara suresi, 280. ayet.) buyrulur. Borçlu olan biri ödeme zamanı gelince, alacaklıya derdini anlatarak borcunu ödeyemeyeceğini söylediğinde, ona zaman tanımak veya borcu bağışlamak dini yönden güzel bir davranıştır.
Meryem’in arkadaşlarına anlattıklarında aşağıdaki kavramların hangisine değinilmemiştir?
A) îsâr B) İnfak C) Sadaka D) Karz-ı Hasen E) Faiz
Cevap
E

4. Bir malı toplumun ihtiyacı olduğu halde depolamak, istif etmek, piyasadan çekmek İslam ahlakıyla bağdaşan bir davranış değildir. Çünkü piyasadan çekilen malın daha sonra piyasada oluşan kıtlık nedeniyle gerçek değerinden kat kat fazla bir fiyatla piyasaya sürülmesi bu ürüne ihtiyacı olanları zor durumda bırakacaktır.
Yukarıda bahsedilen durum aşağıda verilen kavramların hangisiyle ilgilidir?
A) Faiz B) Yapay fiyat yükseltme C) Karaborsacılık
D) Rüşvet E) Hileli satış
CevapC

5. * Herhangi bir hakkı engellemek veya haksızlığı haklı göstermek amacıyla verilip alınan maddi değeri olan her şey.
* Kamu görevlisinin yetkisini ya da nüfuzunu kötüye kullanarak sağladığı çıkar.
* Adaleti yerine getirmekle görevli hakimlerin haksızı haklı göstermeleri için kendilerine verilen bedeller.
* İşini daha hızlı gördürebilmek için yetkili şahıslara menfaat temin etmek.
* Mera, yayla, odun toplama alanları gibi kamunun kullanımına açık alanlarda bazı kişilerin yetkili olmadıkları halde bu alanlardan istifade edenlerden istedikleri ücret.
Yukarıda verilen tanımlar aşağıdaki kavramların hangisiyle ilgilidir?
A) Faiz B) Yapay fiyat yükseltme C) Karaborsacılık
D) Rüşvet E) Hileli satış
CevapD

Soru işaretiyle (?) gösterilen yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir.
A) Ekonomik hayatı olumsuz etkileyen uygulamalar
B) İslam ekonomisinin ahlaki temelleri
C) İslam’ın serbest bıraktığı ekonomik faaliyetler
D) Günümüz ekonomilerinde insanlar için faydası olan uygulamalar
E) Haksız kazancı ortadan kaldıran uygulamalar
CevapA

7. Dinimizde insanların emeklerinin karşılığını vermek emredilmiş ve bu konuda titiz davranmak tavsiye edilmiştir. Kur’an-ı Kerim’de “İnsanların mallarını ve haklarını eksiltmeyin. Yeryüzünde bozgunculuk yaparak karışıklık çıkarmayın.” (Şuarâ suresi, 183. ayet.) buyurulmuş, Peygamberi- emeğin karşılığını gözetme konusunda hassasiyet gösterilmesi gerektiğine dikkat çekmiştir.
Yukarıdaki paragrafta boş bırakılan yere anlam bütünlüğünü sağlayacak şekilde getirilmesi gereken hadis aşağıdakilerden hangisidir?
A) “Çalışana ücretini alın teri kurumadan veriniz.” (İbn Mâce, Ruhûn, 4.)
B) “İlim öğrenmek her Müslümana farzdır.” (İbn Mâce, Mukaddime, 17.)
C) “Hiçbir ana-baba, çocuğuna güzel terbiyeden daha değerli bir miras bırakamaz.” (Tirmizî, Birr, 33.)
D) “Müslüman, diğer insanların elinden ve dilinden emin olduğu kimsedir.” (Tirmizî, İman, 12.)
E) “Gerçek zenginlik, mal çokluğu değil; gönül tokluğudur.” (Buhârî, Rikâk, 15.)
CevapA

8. “Kim bir yiyecek maddesini kırk gün saklarsa, o kişi Allah Teâlâ’dan uzaklaştığı gibi, Allah Teâlâ da ondan uzaklaşır.” (İbn Hanbel, II, 32.)
“Alışveriş yapanlar, eğer dürüst davranırlar ve malın kusurunu açıkça söylerlerse, alışverişleri bereketlenir. Fakat kusuru gizler ve yalan söylerlerse, yaptıkları alışverişin bereketi gider.” (Ebû Dâvûd, Büyü’, 51.)
Peygamberimiz zekât tahsiliyle görevlendirdiği İbnü’l-Lütbiyye’nin vazifesi sırasında kendisine verilen hediyeleri sahiplenmesi üzerine hiddetlenmiş ve şöyle buyurmuştur: “Annesinin babasının evinde oturmuş olsaydı kendisine böyle hediyeler verilir miydi? (Buhârî, Eymân, 3.)
Yukarıda verilen hadisler sırasıyla aşağıdaki konuların hangisiyle ilgilidir?
A) Rüşvet – Karaborsacılık – Faiz
B) Karaborsacılık – Hileli satış – Rüşvet
C) Yapay fiyat yükseltme – Faiz- Rüşvet
D) Hileli satış – Karaborsacılık – Rüşvet
E) Karaborsacılık – Rüşvet – Faiz
CevapB

SARMAL BULMACA
1 numaralı kutudan başlayarak içten dışa doğru soruların cevaplarını yazınız. Cevapların hangi sayı aralığında olduğu soruların başında belirtilmiştir.

SORULAR
(İKTİSAT) 1-7) Orta yolu tutmak, aşırılıklardan uzak ve tutumlu olmak anlamına gelir. Ekonomik faaliyetin sınırsız bir şekilde yapılamayacağını, ahlaki esaslar çerçevesinde yapılması gerektiğini ifade eden bir kavramdır.
(TASARRUF) 8-15) Bir şeyi idareli ve dikkatli kullanma anlamına gelir. Ekonomik faaliyetlerde gözetilmesi gereken ahlaki tutumlardan biridir. Bu tutum içinde olan bir Müslüman ne cimrilik eder ne de elindekini saçıp savurur.
(İSAR) 16-19) Müslüman kardeşini kendine tercih ederek fedakârlıkla vermek anlamına gelir.
(RİBA) 20-23) Borç verilen bir parayı veya malı belli bir süre sonunda belirli bir fazlalıkla geri almanın veya bu şekilde alınan fazlalığın adıdır.
(HELAL) 24-28) Dinî bakımdan kullanılması, yapılması, söylenmesi, yenilip içilmesi yasaklanmamış olan şey demektir.
(HARAM) 29-33) Yasak, anlamına gelir. Dinimize göre yapılması kesin bir delille ve açık bir şekilde yasaklanan şeylerdir.

(İNFAK) 34-38) Allah’ın (c.c.) hoşnutluğunu kazanmak amacıyla kişinin kendi malından harcama yapması, ihtiyaç sahiplerine yardım etmesi demektir.
(RÜŞVET) 39-44) Haksız bir menfaat sağlamak için verilen ücret veya bedel manasına gelir.
(KARABORSACILIK) 45-58) İnsanların ihtiyacı olan ticaret mallarını toplayıp stoklayarak pahalanmasını beklemek ve bu gayeyle piyasaya sürülmesini geciktirmektir.
(MANİPİLASYON) 59-70) Oyun, entrika, hile, dalavere, hokkabazlık, piyasada yalan yanlış haberlerle faaliyette bulunarak piyasayı kendi çıkarları doğrultusunda yönlendirmektir.
(İHALE) 71-75) Bir işi ya da bir malı, birçok istekli arasından en uygun koşullarla yapmayı ya da almayı kabul edene vermektir.
(İNFAK) 76-80) Bir kişinin sahibi olduğu malı tüzel kişiliğe sâhip olmak üzere hayırlı bir iş için belirli bir gayeye tahsis etmesidir.

 


Soru da bilgiden doğar, cevap da 

Hz. Mevlana

...