Bayrağın yarıya indirilmesi, saygı, yas, tehlike sinyali veya bazı durumlarda bir selamlama sembolü olarak normal yüksekliğine kıyasla daha alçak bir seviyeye indirilmesini ifade eder. Bayrağı yarıya indirme geleneği 17. yüzyılda başlamıştır. Bazı kaynaklara göre bayrak indirmenin temelinde “görünmez bir ölüm bayrağına” yer açmak bulunmaktadır.
Türkiye’de bayrak yarıya indirilmesi, Türk Bayrak Kanunu’na göre belirlenen durumlarda uygulanır.
Bu durumlar şunlardır:
-
Cumhurbaşkanının, TBMM Başkanının, Başbakanın veya Bakanlar Kurulu üyelerinden birinin ölümü halinde, ölüm günü ve cenaze töreninin yapıldığı gün.
-
Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerinden birinin ölümü halinde, ölüm günü ve cenaze töreninin yapıldığı gün.
-
Türk Silahlı Kuvvetleri mensuplarından birinin şehit olması halinde, şehitlik mertebesine eriştiği gün ve cenaze töreninin yapıldığı gün.
-
Türkiye Cumhuriyetinin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün anısına, her 10 Kasım’da, 09:05 ile gün batımı arasında.
-
Milli yas ilan edilen günlerde.
Bayrak yarıya indirilirken, önce tam direğe çekilir, sonra yavaşça yarıya indirilir. Bayrak toplanırken de önce tam direğe çekilir, sonra indirilir. Bayrakların yarıya indirilmesi, ülkemizin ve milletimizin yaşadığı acıları ve kayıpları paylaştığımızı gösteren bir gelenektir. Bayrağımıza saygı göstermek ve onu korumak hepimizin görevidir.